Лише на прохання клієнта його обслуговування може здійснюватися іншою мовою, прийнятною для обох сторін
Від 16 січня 2021 року всі надавачі послуг, незалежно від форми власності, зобов’язані обслуговувати споживачів і надавати їм інформацію про товари і послуги винятково українською мовою. У кав’ярнях, ресторанах, магазинах, на заправках та в банках до відвідувачів мають звертатися державною. Винятком є лише особисте прохання клієнта.
Надання клієнтам інформації про товари й послуги винятково українською закріплено статтею 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», яка набула чинності 16 січня.
Перелік сфер, які повинні обслуговувати українською мовою
- кафе, ресторани, бари та інші заклади громадського харчування;
- торговельні заклади (магазини, супермаркети, ТРЦ);
- інтернет-магазини;
- банківські установи;
- аптеки;
- автозаправки;
- бібліотеки;
- розважальні заклади;
- спортзали;
- салони краси;
- заклади побутового обслуговування.
Обслуговувати українською також зобов’язані заклади, що надають соціальні, освітні послуги (зокрема на гуртках, секціях, навчальних курсах), здійснюють медичне обслуговування тощо.
Державною мовою має подаватися інформація в цінниках, квитках, меню, інструкціях, технічних характеристиках, маркуванні, дані про терміни експлуатації, опис послуг тощо. Дублювання інформації іншими мовами допустиме.
Водночас дозволяється використання абревіатур, скорочень, слів англійською мовою, букв латинського, грецького алфавіту.
Куди звертатися у разі порушення прав отримання інформації та послуг українською мовою
Якщо вам відмовили в обслуговуванні українською, передусім потрібно спробувати владнати ситуацію на місці та попросити працівника обслуговувати вас державною мовою. У разі відмови варто звернутися до керівництва закладу або на «гарячу лінію» установи: торговельної мережі, АЗС, аптеки тощо.
Якщо після цього — жодної реакції, необхідно скласти скаргу, у якій зазначити:
- особисті дані (ПІБ, місце проживання), вказати електронну поштову адресу, на яку заявникові може бути надіслана відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним;
- дату і час порушення, ім’я працівника, адресу установи, описати суть скарги;
- зібрати докази відмови (фото, відео, аудіо, свідків).
Скаргу можна надіслати:
- на поштову адресу: 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12;
- електронну скриньку: skarha@mova-ombudsman.gov.ua;
- заповнити відповідну форму на сайті Уповноваженого в питаннях захисту державної мови.
Скарги подаються Уповноваженому протягом шести місяців з дня виявлення заявником порушення.
Якщо скарга вмотивована, то закладу оголосять попередження та вимогу усунути порушення протягом 30 днів. За повторне протягом року порушення підприємство має сплатити штраф від 5,1 тис. до 6,8 тис. грн.
Що загрожує порушникам
Законодавством регламентовані санкції за відмову обслуговування державною мовою — від попередження до штрафу.
На перший раз представників сфери послуг матеріально карати не будуть, закладу оголосять попередження та вимогу усунути порушення протягом 30 днів. Якщо підприємство протягом року повторно порушить, то має сплатити штраф від 5,1 тис. до 6,8 тис. грн.
Складатиме протокол і виписуватиме штраф мовний омбудсмен або його представник. Уповноважений також може залучати працівників поліції, органів державної та місцевої влади.
Штрафи накладатимуть не на персонал, а на суб’єктів господарювання.