Будівництво об’їзної дороги через закарстовану долину річки Вишниця у десятки разів небезпечніше з точки зору активізації карсту
Науковці Зенон Хевпа, Василь Дяків та Зеновій Варивода
скерували звернення до голови Державного агентства автомобільних доріг України й голови Львівської облдержадміністрації, у якому висловили свою позицію стосовно проєкту будівництва нової об’їзної дороги до Трускавця.
У ньому, зокрема, йдеться про те, що питання об’їзної автомобільної дороги Трускавець – Дрогобич через с. Модричі до озера на автодорозі Трускавець-Борислав виникло ще наприкінці 90-х років минулого століття. Однак не було погоджене підприємством «Полімінерал» через небезпеку на запроєктованій ділянці робіт карстових провалів.
Необхідність об’їзної дороги знову набула актуальності у вересні 2017 року, коли утворилося провалля на території гірничого відводу другого рудника «Полімінералу» за 300 м від діючої автомобільної дороги Трускавець – Дрогобич.
— За розробку проєкту взявся львівський облавтодор, підтримуваний ЛОДА, без належного широкого обговорення проблеми у колі фахівців. При цьому основним критерієм вибору траси, була не безпека майбутньої об’їзної дороги, а право власності на земельні ділянки, по яким вона мала б пролягати. Ідея фікс — побудувати нову дорогу, але не там де безпечно, а де земля нічийні або їх можна отримати без бюрократичної тяганини, — наголошує Василь Дяків, кандидат геологічних наук ЛНУ ім. Івана Франка.
Беручи до уваги результати сейсмічних, геофізичних, інтерферометричних, гідрогеологічних досліджень території рудника №2 «Полімінералу» і проєкт нової дороги та співставляючи їх, з впевненістю можна стверджувати, що частина території об’їзного шляху проходить по аварійній ділянці землі, яка прилягає до лінії гірничого відводу стебницького родовища калійних солей.
Будівництво об’їзної дороги через закарстовану долину річки Вишниця у десятки разів небезпечніше з точки зору активізації карсту, аніж ліквідація карстових порожнин під старою дорогою!
Науковці наголошують: у наявному проєкті геофізичні і інженерно-геологічні вишукування проведено на невеликі глибини, що є необґрунтовано у цьому випадку. Тому можна впевнено стверджувати — на такій стадії геологічної вивченості недопустимим є будівництво запроєктованої нової ділянки автомобільної дороги Трускавець-Дрогобич навпростець через Модричі до озера на автодорозі Трускавець-Борислав.
Вибрана траса – небезпечна, як і наявна!
Тому ініціатори звернення пропонують кілька варіантів сполучення до Трускавця, які можуть бути реалізовані
1. Відновити дорогу Трускавець-Дрогобич, яка є нині, шляхом облаштування підвісного моста (моста-естакади) над потенційно небезпечної ділянкою, довжиною до 1300 метрів.
2. Відновити існуючу дорогу, затампонувавши карстові порожнини, із її додатковим укріпленням високоміцними армованими георешітками.
3. Змінити траєкторії напрямку майбутньої дороги.
— Просимо негайно скликати нараду з цього питання і прийняти зважене науково обґрунтоване рішення. Адже йдеться про безпеку людей та належне використання державних коштів, — підсумовують викладені пропозиції кандидати геологічних наук Зенон Хевпа, Василь Дяків, кандидат технічних наук Зеновій Варивода.