Дорога буде бетонною - асфальтобетонУ Міністерстві інфраструктури кажуть, що час асфальтованих доріг минає

Чиновники стверджують, що асфальтовані дороги стають для країни надто дорогими, бо містять 70% імпортних матеріалів. Крім того, вони слугують у середньому лише 10 років.

До речі, у США бетонні дороги становлять 60% всіх автомагістралей у країні, у Європі приблизно 40%. Бетонні автомагістралі активно почали будувати Китай, Японія, Австралія.

Основний складник асфальтованих доріг – це бітум, а його, своєю чергою, виготовляють із нафтових складників, пояснює Віктор Черненко, директор ВАТ “Інтерпроект”.

Тому робити бетонні дороги простіше й дешевше. Ціна імпортного бітуму сьогодні постійно змінюється через курс валют.

Чи є інші переваги бетонних доріг, у порівнянні з асфальтованими, крім собівартості ?

— Біда бітумів у тому, що вони містять бульбашки повітря. А якщо так, то там також є волога. І коли температура повітря падає нижче нульової позначки, то ці бульбашки лускають і дуже швидко розривають покриття. А бетон, коли правильно зроблений, достатньо довговічний – його термін експлуатації приблизно втричі довший, ніж асфальту. На кордоні між Австрією та Німеччиною є міст, який простояв без ремонту 36 років! Вартість асфальтобетону, який використано для його будівництва, удвічі вища за вартість нашого гарячого асфальтного бетону. Однак, якщо врахувати, скільки часу цей міст не ремонтували, економія величезна, бо вже після першого ремонту він зрівнюється ціною з нашим асфальтобетонним покриттям! У нас бітум дуже неякісний. Крім того, у США при будівництві бетонних шляхів кладуть дуже багато арматури. А от у Німеччині, навпаки, – менше арматури й більше бетону. Тут усе залежить від грунту, кліматичних умов тощо.

Чи доцільна ідея бетонних доріг ?

— Звісно. І ми вже переконалися в цьому. В Україні збудовано кілька бетонних шляхів. Наприклад, дороги Полтава – Кишинів, Одеса – Кишинів. Робити бетонні дороги нині було б дешевше, але так чи інакше наша основна проблема – ставлення до якості. За довговічністю, надійністю (не кажу про ціну) бетон кращий за асфальт, але все залежить від порядного ставлення до роботи.

А які недоліки бетону ?

— Його основна проблема – температурні шви. Поганий контроль за накладанням цих швів (особливо при нахилах) призводить до того, що бетон може підніматися, бо він розширюється, коли нагрівається. Шов забивається, і бетон піднімається горбком. Це сильно впливає на безпеку руху. Правильне виготовлення, обслуговування швів – проблема.

Що більшою є економіка, то більше доріг і то більше навантаження на бюджет. Тому у світі дедалі більше схиляються до концесійних доріг. Людина (умовно кажучи) побудувала, бере плату за проїзд і обслуговує цю дорогу, а держава позбавлена болю голови.

Світлана ОЛІЙНИК

ФАКТ
У США стежать за майже 90 ділянками доріг, залитими бетоном у період із 1961-го по 2004-рік. Експерти констатують, що, залежно від дизайну і матеріалів, бетонне покриття здатне витримувати навантаження без появи тріщин протягом 34 років (проти середніх 8 років асфальтобетону). Після цих 34 років, протягом наступних 5 років, лише 16 відрізків стали непридатними, їх довелося замінити.