Це місто на півдні Львівщини з кожним роком все яскравіше сяє на туристичній карті України
Два роки тому було відкрито Туристично-інформаційний центр (ТІЦ) Дрогобича – за цей короткий час креативна
команда центру зробила неможливе: були розроблені нові театралізовані екскурсії, з’явилися унікальні туристичні атракції, створений бренд і айдентика міста, а наприкінці минулого року були розроблені екскурсії на відомий солеварний завод. І все це дає відчутні результати – за два роки турпотік збільшився більше ніж вдвічі.
Бізнес спочатку дивився на ініціативи з розвитку туризму з неабиякою часткою скепсису, однак наразі громадськість і бізнес працюють спільно над туристичною привабливістю міста. Керівник ТІЦ Ігор Чава в інтерв’ю Zruchno.Travel розповів про проекти, які планується реалізувати в 2019 році спільно з місцевими підприємцями, а також про безліч сюрпризів, які вже чекають на туристів у Дрогобичі.
– Ви якось говорили, що в розвиток туристичної галузі в Дрогобичі мало хто вірив. Наразі ситуація змінилася?
– Так, сьогодні бізнес готовий допомагати нам, готовий брати участь в розвитку туризму, вкладати гроші. Крім того, ми разом працюємо над створенням такого собі унікального образу Дрогобича, його особливістю. З’являються місцеві страви, які ви ніде більше не скуштуєте. Ось ми з вами, наприклад, розмовляємо в кафе “Кавун”, де подають каву з дрогобицькою сіллю, а в ресторані “Сіль” пропонують цілу рибу, запечену в нашій солі. Ці ресторани також допомагають просуванню нового туристичного бренду Дрогобича.
– Створення логотипу та айдентики – важлива подія для Дрогобича. Як сьогодні живе бренд? Де використовується?
– Наразі туристичний логотип і айдентика міста використовуються дуже широко. Зовсім нещодавно у нас відкрився новий культурний центр, який використовував частину логотипу для створення власного бренду. Ми створювали цей бренд як туристичний, презентаційний, однак нещодавно на сесії міської ради одноголосно було ухвалено рішення зробити його офіційним брендом міста. Зараз новий бренд – на рекламних білбордах, використовується в логотипі міського таксі, також його використовують організатори заходів. Нещодавно в Дрогобичі проходив фестиваль джазової музики – Jazz Bez, організатори дуже вдало використовували як логотип, так і слоган міста “Дрогобич. У ньому вся сіль!”. В їх промо використовується “Дрогобич. У ньому весь джаз!”.
– Наскільки в Дрогобичі розвинений подієвий туризм, адже саме завдяки фестивалям та іншим масовим заходам туристичний бренд міста стає відомим у всій країні?
– Ми усвідомлюємо значимість подієвого туризму, тому багато робимо для розвитку цього напряму. Так, цьогоріч (наприкінці травня) ми вперше офіційно відкрили туристичний сезон у Дрогобичі – це було масштабне, яскраве свято. У нас є регулярні фестивалі, наприклад, джазовий фестиваль – Jazz Bez, про який я вже згадував. Цього року, крім відомих у всьому світі джаз-музикантів України та Польщі, в рамках фестивалю виступили колективи з Німеччини, Франції, США та Угорщини.
Зовсім скоро туристичний бренд Дрогобича використовуватиметься і в міській інфраструктурі. Так, ми замовили виготовлення “логолавок”, які світитимуться в темряві. Спочатку реалізація проекту зі створення “логолавок” коштувала 120 тисяч гривень, але зараз ми знайшли підрядника, який готовий реалізувати проект за суму вдвічі менше. Наразі ми беремо участь в конкурсі соціально-культурних проектів і розраховуємо, що вже в квітні в Дрогобичі з’явиться одна або навіть дві такі “логолавки”.
– Чим ще здивує Дрогобич у 2019 році?
– Ми розробили туристичну стратегію міста під назвою “Дрогобич – місто щасливих людей”. Один із основних проектів, який планується реалізувати в рамках цієї стратегії, – створення вуличного музею.
Насправді вуличний музей – це не один, а ціла низка міських туристичних проектів. Кожен експонат вуличного музею – це об’єкт, який відкритий і доступний кожному, об’єкт, який має свою унікальну історію.
Так, у приміщенні однієї з міських кав’ярень встановлено перший експонат вуличного музею – телефон у стилі ретро 20-х років минулого століття, який можна використовувати за призначенням. Тепер телефонний апарат доповнений інформаційною табличкою, виконаною у концепті брендингу міста (текст дублюється англійською мовою). Другий експонат вуличного музею – художня композиція, яка розміщена прямо на стовбурах дерев. У День міста мешканці Дрогобича створили трьох янголів із деревини, які тепер оберігають місто.
Також восени було створено унікальний мурал завдяки перемозі в конкурсі соціально-культурних проектів громадських організацій Дрогобича. Цей мурал є цілим переплетенням різних символів. Центральним об’єктом композиції є людина. Човен символізує об’єднану Україну, людина – це українець, який тримає все в своїх руках і вирішує, куди цей корабель попливе. В муралі навіть фігурує “золотий батон” – наше минуле…
А 22 грудня в Дрогобичі запалили гасовий ліхтар. Тепер він всім нагадуватиме про те, що Дрогобич був одним із перших міст в Європі, де для освітлення вулиць використовувався гас. Ми приурочили презентацію цього об’єкта до Дня зимового сонцестояння – наш ліхтар допоміг зробити трішки довшим найкоротший день року. Цей експонат, як і більшість інших, інтерактивний. Туристи зможуть власноруч запалювати вуличний ліхтар.
Наступним експонатом стане вуличний гідрант, який ми встановимо на площі Ринок.
Ми реалізовуємо цей проект за власні кошти. Наприклад, проводимо лекції на різні теми за участю експертів туристичної галузі – ці лекції платні, але ми завжди повідомляємо, що кошти підуть на реалізацію того чи іншого проекту.
Зараз працюємо над створенням “селфі-точок” у місті. Вже розробили онлайн-карту, на якій зазначені координати місць, ідеальних для селфі. На цих локаціях туристи знайдуть спеціальні жовті “селфі-трикутники”, які допоможуть зробити суперселфі! Реалізовувати проект нам допомагає місцевий бізнес.
– Розкажіть трохи про туристичний потік Дрогобича. Звідки до вас приїжджають гості?
– Число туристів у Дрогобичі з кожним роком зростає. За два роки турпотік зріс більше ніж вдвічі. Так, у 2016 році ми прийняли всього 6800 гостей, а в 2018 році – понад 13,5 тисяч. При цьому більша частина туристів приїхала до нас з-за кордону: 42 % – з Польщі; 33 % – українці та 25 % – гості з Німеччини, Франції, Росії та інших країн. Ми хочемо, щоб про Дрогобич дізналися в усьому світі, та вважаємо, що гідні цього. Дрогобицький солеварний завод має стати найцікавішим туристичним об’єктом! Це одне з найстаріших діючих підприємств України, воно унікальне в своєму роді. Перша письмова згадка про дрогобицьку сіль датується 1390 роком.
– Зовсім нещодавно ТІЦ Дрогобича почав пропонувати туристам екскурсійні квитки на солеварний завод. Це означає, що процес організації екскурсій на підприємство значно спростився?
– Так, раніше для того, щоб відвідати солеварню, необхідно було завчасно написати спеціальний запит на підприємство. Але після того, як ми підписали договір про співпрацю з підприємством, організація стала куди простіше. Тепер квитки можна придбати прямо в ТІЦ Дрогобича. Їх вартість становить 30 гривень – це і за вхід на територію заводу, і за екскурсійне обслуговування. Учасники дізнаються про історію солеваріння у Дрогобичі, на власні очі побачать процес виварювання солі, побувають у сховищі, відвідають Королівський шурф, із якого викачується розсіл… У перший день зими відбулася перша організована екскурсія на завод (понад 50 осіб зі Львова). Ми провели велику роботу для того, щоб наш солеварний завод не був приватизований приватними особами, щоб ми не втратили це унікальне підприємство і щоб в майбутньому він став привабливим туроб’єктом.
Наша команда підготувала проект ревіталізації заводу – він може функціонувати як суспільний простір (там можна проводити різні заходи і, звичайно, приймати туристів). Наразі місто працює над тим, щоб взяти підприємство в довгострокову оренду. Так як зараз воно на балансі Мінагрополітики, кожен крок необхідно погоджувати з Міністерством. Після того, як підприємство буде в оренді у міста, ми зможемо залучати інвесторів, реконструювати і розвивати цей об’єкт. Ми ставимо собі за мету: Дрогобицький солеварний завод у 2025 році – всесвітньо відомий туроб’єкт. Поки що ми орієнтуємося на залучення українського туриста і гостей з ближнього зарубіжжя.
Розмовляла Дарія Хорішко
Фото: Володимир Морєв
Джерело: Редакція Zruchno.Travel