Війна змусила багатьох українців, переважно жінок та дітей, вимушено виїхати за межі України
Водночас вони мають міцний економічний зв’язок із Батьківщиною через карти українських банків. Альфа-Банк як один із найбільших банків України продовжує досліджувати статистику витрат українців за кордоном.
Із аналізом за підсумками червня можна ознайомитися тут. Відповідно до даних ООН, кількість українців, які перебувають за кордоном, дедалі зростала у липні-вересні. Проте обсяги розрахунків картками за кордоном, навпаки, скорочувалися.
За останні 3 місяці карткові витрати українців за кордоном, виражені у євро, скоротилися на 21%. Значного тиску на купівельну спроможність українців за кордоном завдала девальвація гривні, яка відбулася у липні. Проте і у гривневому вираженні витрати з використанням українських карток за кордоном за останні три місяці зменшилися на 7%, повернувшись на рівень березня.
Очевидно, що така слабка динаміка розрахунків на тлі зростання кількості біженців пов’язана із подальшим переходом українців на місцеві джерела доходів. Наприклад, у Німеччині, де функціонує потужна система соціальної допомоги та сприяння працевлаштуванню, карткові витрати українців у липні-вересні скоротилися одразу на 36%. При цьому міжнародна статистика за цей же період зафіксувала суттєве зростання кількості українців у Німеччині. Така статистична картина означає непоодинокі випадки повного чи майже повного переходу українців у цій країні перебування на місцеві засоби розрахунків і джерела їхнього поповнення.
Подібні тенденції, хоч і у менших масштабах, спостерігалися і в інших країнах масового перебування українців. Так, у Іспанії та Австрії витрати українськими банківськими картками за 3 місяці скоротилися на 25%, у Італії – на 28%. Найстабільніше українські мігранти користуються банківськими картками із України у Польщі (наймасовіша країна перебування), де скорочення платежів за липень-серпень становило лише 11% (а у гривневому обсязі витрати навіть збільшилися на 4%).
У структурі карткових витрат українців за кордоном майже 40% припадає на супермаркети та заклади громадського харчування. Ще 12% витрат спрямовується на купівлю одягу та взуття, 9% – на оплату проживання у готелях, 7% – на пальне.
Загалом, питома вага закордонних витрат українськими картами скоротилася до мінімуму за весь період військового стану. Якщо у травні частка закордонних розрахунків із українськими платіжними картами сягнула історичного максимуму в 28%, то у вересні цей показник становив вже 21%.